Salgs-, leverings- og returbetingelser

1. Gyldighet og avtaleinngåelse

1.1. Disse betingelsene gjelder for alle kjøp via nettbutikken til Norsk Dental Lager med mindre annet er skriftlig avtalt.
1.2. Når du fullfører en bestilling, inngås en bindende avtale mellom deg (kunde) og oss.
1.3. Vi forbeholder seg retten til å endre priser og betingelser ved behov. Endringer gjelder ikke for allerede inngåtte avtaler.


2. Priser og betaling

2.1. Alle priser som vises i nettbutikken vises i norske kroner (NOK).
2.2. I tillegg kan leveringskostnader og eventuelle miljøgebyr komme i tillegg.
2.3. For bedriftskunder kan pris vises eksklusive mva.
2.4. Betaling må være godkjent før varen sendes. Vi tilbyr følgende betalingsmetoder: kreditt-/debetkort, Vipps, faktura (for godkjente bedriftskunder) og delbetaling (dersom aktuelt).
2.5. Ved forsinket betaling forbeholder vi oss retten til å kreve morarente i tråd med forsinkelsesrenteloven.


3. Levering

3.1. Vi sender bestillinger så raskt som mulig. Ordrer som mottas før kl. 12.00 sendes normalt samme dag dersom varen er på lager.
3.2. Leveringstiden avhenger av bosted og lagerstatus, typisk 1–3 virkedager. Ved forsinkelse informerer vi deg per e-post.
3.3. Leveringskostnad beregnes ut fra vekt, volum og destinasjon og vises før fullføring av kjøpet.
3.4. Ved levering overtas risiko for varen over på dere i det transportøren leverer varen på avtalt adresse (unntatt ved forbrukerkjøp, der du som kunde har rettigheter etter forbrukerkjøpsloven).
3.5. Dersom varen er restnotert, vil vi sende varen så snart den kommer inn på lager, med mindre du uttrykkelig ber oss om å kansellere.
3.6. Dersom varen ikke kan leveres (for eksempel fordi adressen er feil eller utilgjengelig), vil du bli kontaktet for videre avtale. Ekstra kostnader kan belastes deg.


4. Angrerett og retur (for forbrukere)

4.1. Du har 14 dager angrerett ved kjøp i nettbutikken, regnet fra den dagen du mottar varen.
4.2. For å benytte angreretten, må du melde fra til oss innen fristen, og sende varen tilbake i samme stand og mengde som mottatt.
4.3. Du står vanligvis for returtransportkostnad, med mindre annet er avtalt eller varen er levert feil/skadet.
4.4. Vi refunderer det beløpet du betalte for varen (inkl. standard frakt) innen 14 dager etter at vi har mottatt varen i retur eller dokumentasjon for at varen er sendt.
4.5. Unntak fra angreretten: varer som er hygienisk forseglede som åpnes, varer produsert etter kundens spesifikasjoner, og andre produkter som ikke lar seg returnere av hygieniske årsaker.


5. Reklamasjon og garanti

5.1. Ved feil på varen (defekt eller mangelfull), har du reklamasjonsrett i henhold til kravene angitt i forbrukerkjøpsloven – normalt to år fra levering
5.2. Reklamasjon må meldes uten ugrunnet opphold etter at feilen ble oppdaget.
5.3. Ved akseptert reklamasjon kan vi tilby reparasjon, erstatning, prisavslag eller heving av kjøpet.
5.4. Garantier som vi tilbyr i tillegg til lovpålagt reklamasjon, vil være spesifisert i produktets dokumentasjon.
5.5. Skader som skyldes vanlig slitasje, feil bruk, ulykker eller modifikasjoner omfattes ikke av garantien eller reklamasjon.


6. Ansvar og begrensning

6.1. Vi er ikke ansvarlig for indirekte tap som følge av kjøpet, med mindre tapet skyldes grov uaktsomhet eller forsett.
6.2. Vår ansvar begrenses til det beløpet du har betalt for varen (inkl. frakt).
6.3. Vi er ikke ansvarlige for forsinkelser som skyldes forhold utenfor vår kontroll (force majeure), slik som streik, transportsvikt, uforutsette tollproblemer.


7. Force majeure

7.1. Ved hendelser utenfor vår kontroll (som naturkatastrofer, krig, streik, pandemi etc.) kan vi utsette levering, kansellere avtalen eller omforhandle leveringstid uten å bære ansvar for konsekvensene.


8. Personopplysninger og behandling

8.1. Ved kjøp samler vi nødvendige opplysninger for å kunne gjennomføre ordren og levere varen.
8.2. Personopplysninger behandles i samsvar med gjeldende personvernlovgivning og vår personvernerklæring (se egen side).
8.3. Vi vil ikke utlevere opplysninger til tredjepart uten samtykke, med mindre det er nødvendig for levering eller lovpålagt.


9. Endringer og varighet

9.1. Disse betingelsene kan endres av oss med rimelig varsel. Nye betingelser gjelder ikke allerede fullførte kjøp.
9.2. Dersom enkeltbestemmelser i disse vilkårene skulle være ugyldige, skal ikke hele avtalen falle bort – resten skal gjelde.


10. Tvister og lovvalg

10.1. For kjøp der du er forbruker, har du rett til å klage til Forbrukerrådet dersom vi ikke kommer til enighet.
10.2. Avtalen reguleres av norsk lov. Ved tvist utenom forbrukerkjøp er verneting Oslo tingrett.